The next web (TNW) sivusto listasi 10 tyylitrendiä, joita voimme odottaa vuonna 2014. Lista ei sinänsä tuo mitään uutta ja mullistavaa, mutta jatkamme siis vuoden 2013 viitoittamalla tiellä. Poimin listasta pari kohtaa.

Pitkät sivut ja isot kuvat

Muistelen aikaa kun kuvat pyrittiin pitämään mahdollisimman pieninä ja sivun pituudessa pyrittiin välttämään skrollaamista. Nyt pyritään alussa tuomaan sivuun iso yläkuva ja sen yhteyteen pieni määrä tekstiä. Tämä yleensä voi olla esimerkiksi yrityksen mainoslause tms.

Sivusta tehdään myös pitkä ja ilmava. Oikeastaan sivu alkaa muistuttamaan infograafia ja parhaimmillaan sivulla onkin selkeä punainen lanka ylhäältä alas. Sivun loppuun tuodaan call-to-action eli esimerkiksi yhteydenottolomake. Tässä yksi esimerkki realtii.com.

Hyvää näissä on se, että nämä toimivat hyvin myös tableteissa ja kännyköissä. Näissä muutenkin on totuttu jo skrollaamaan, koska ruudun koko on näissä yleensä ollut aina pienempi kuin normaalissa pöytäkoneessa tai kannettavassa tietokoneessa. Uskonkin syynä tähän tyyliin on ollut juurikin tabletit. Tablet-koneissa kun skrollaaminen on luonnollisempaa kuin esimerkiksi hiirellä skrollaaminen.

Tämä tyyli sopii hyvin sivustoon joka keskittyy yhteen asiaan. Eli esimerkiksi verkkokauppa ei voisi käyttää tämän tyylistä lähestymistä. Tätä voidaan käyttää myös hyvin kampanjasivuissa. Näissä kuitenkin sisältö ja se punainen lanka on erityisen tärkeää eli vaatii enemmän suunnittelua kuin normaali sivu. Myös tärkeää huomioida esimerkiksi hakukoneoptimoinnin kannalta. Sillä vaikka sivu on pitkä, niin tekstin määrä on näissä yleensä todella vähäistä.

Responsiivisuus ja mobiili

TNW nosti mobiililaitteiden tukemisen yhdeksi kohdaksi. Itse laajentaisin tämän responsiivisiin sivustoihin. Responsiivisuudella tai mukautuvuudella tarkoitetaan sitä että sivu mukautuu sen saaman tilan mukaan. Myös PodStudion sivut ovat tällaiset. Jos otat selaimen reunasta kiinni ja pienennät selainta, niin huomaat kuinka sivun sisältö muuttuu sen mukaan. Eli kuvat pienenee, tekstit ja kuvat menevät allekkain.

Tämän hyvä puoli on se, että hyvin tehtynä koko sivusto toimii niin tietokoneella kuin kännykällä katsottuna.  Tämä vaatii myös hyvää suunnittelua itse sivuston rakenteessa ja koodin puolella voi joutua tekemään paljonkin ’remonttia’. Mutta kun tämä kaikki on saatu kohdilleen elämä helpottuu ja voit olla varma, että sivustosi toimii laitteella kuin laitteella.

Joissain tapauksissa olen kuitenkin sitä mieltä että on parempi tehdä jopa eri sivu mobiilille ja tietokoneelle. Näitä ovat esimerkiksi jotkin kampanjasivustot. Usein kännykällä toimivat paremmin määrätyt call-to-actionit kun taas tietokoneella katsottuna toiset. Esimerkiksi kännykällä soittaminen sivustolla olevasta napista voi olla todella kätevä, kun taas pitkä lomake tuntuu turhauttavan vaikealta kännykässä.

Yksittäisen sivun kohdalla voidaan tehdä tällaisia tuplasisältöjä ja ohjata sitten kävijä oikealle puolelle kun tunnistetaan että kävijä tulee kännykällä sivulle. Kun halutaan koko sivusto toimimaan myös mobiilissa on responsiivisuus parempi vaihtoehto.

Mitä sinä odotat webiltä vuodelle 2014?

Onko sinun yrityksesi muuttamassa sivustoja tällä vuodella?  Tai oletko uudistamassa omia sivustojasi? Mitkä asiat sinulla nousi esille tuosta TNW:in tekemästä listauksesta tai onko jokin asia joka tuossa jätettiin jopa mielestäsi mainitsematta?

Kaikesta huolimatta tai tästä johtuen… mukavaa ja mielenkiintoista web-vuotta 2014 teille kaikille!

photo credit: baldiri via photopin cc

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>