Edellinen älyostoskärry kirjoitukseni keräsi keskustelua niin täällä kuin Facebookissakin. Kiitos siitä.. ja pysytään nyt vielä ainakin vähän aikaan saman teeman ympärillä.

Muun muassa Peter Gréen ideoi, että miksipä ei omat älylaitteet voisi toimia tässä roolissa.

Niin meillä kaikilla alkaa jo olemaan näitä älylaitteita milteipä enemmän kuin yksi matkassa kokoajan, miksi se ei voisi toimia tässä älyostoskärryn älynä. Toki ehkä miettisin kaksi kertaa kiinnitänkö oman tablettini ostoskärryyn kiinni, ellen nyt sitten pidä kärryjä silmällä kokoajan. Toki jos näin tekisin, niin käyttäisin siihen oivasti tähänkin juttuun sopivaa Padlettea.

Keskustelussa käytiin läpi tätä sähköistä ostoslistaa joka siis voisi toki olla tuossa älyostoskärryssä. Tällaisia sovelluksiahan älylaitteisiin saa, mutta mitä oiva ostoslistasovellus sitten pitäisi sisällään?

Muutamia tällaisia sovelluksia löytyy kotimaastakin. Jotkin näistä ovat sidottu määrättyyn kaupparyhmään eli esimerkiksi tämä S-ryhmän foodie.fm palvelu. Tuossa hyvää on se, että sovelluksessa näytetään hinnat sekä tuotteen saatavuus. Miinusta tulee siitä, että sovellus ei jaa listoja perheen kesken muuta kuin tekstiviestinä tai sähköpostina. Etkä ehkä saa täyttä hyötyä irti mikäli lähikauppasi nyt sattuu olemaan joku muu kuin S-ryhmän kauppa.

Joskus tällaista sovellusta sparrailin jonkun kauppaketjun sovelluksesta vastaavan kanssa sekä androidille tehdyn Mighty Grocery sovelluksen koodaajien kanssa, jossa myös auttelin suomentamisessa. Tuota sovellusta perheessämme tällä hetkellä käytetäänkin.

Joten yritetään tehdä jälleen pienestä ajatuksesta isompaa ideaa. Listaan alle muutaman jutun joka mielestäni tekisi ostoslistasovelluksesta hyvän.

Eri laitteet, sama lista

Tämä on ihan ehdoton, sillä kauppalistaa ei aina tehdä yksin tai listan tekijä on eri kuin kaupassa kävijä. Se että sovellukseen voi yhdessä tehdä kauppalistaa vaikka eri puolilla kaupunkia ja vieläpä laitteesta riippumatta tekee siitä hyvän.

Tämä auttaa myös ostosreissulla jos kaupassa on muiden perheenjäsenten kanssa. Kaikki voivat lähteä eri suuntiin kaupassa päivittäen ostoskoriin napatut tuotteet. Tämä lyhentää kaupassa käytettävää aikaa huomattavasti. Listat kun synkkaavat pilven kautta automaattisesti.

Tuotteet osastojen mukaan

Näyttökuva 2015-01-16 kello 20.12.42Kun listalle valitaan tuotteita tulisi niiden taustalla olla tieto mihin osastoon se liittyy kaupassa. Ja kun taustalle tehdään profiili omasta lähikaupasta, saadaan tieto missä järjestyksessä tuotteet vastaan tulevat kun tulet kauppaan.

Tiedät varmaan seuraavan tunteen kun käyt listaa läpi kaupassa. Juuri kun hait aluksi maidon niin leipähyllyn kohdalla huomaat, että pitihän se kermakin ostaa. Eli poukkoilua kaupassa paikasta toiseen.

Kun tiedämme missä järjestyksessä oli hyllyt ja mihin osastoon tai hyllyryhmään mikäkin tuote kuuluu.. on ostoslistassasi tuotteet juuri siinä järjestyksessä kun ne vastaan tulee.

Vieressä tuollainen pikapiirustus aiheesta.

Hintatiedot selville

Kuten kerroin foodie.fm palvelu kertoo tuotteiden hinnan, joka on hieno asia. Toki auttaisi jos näitä tietoja saisi eri kaupoista. Koska jos tosiaan lähin kauppa ei ole S-paikka niin eipä paljoa lämmitä tieto, että olisi maito halvempaa sitten muualla.

Eli kun ostoslista on tehtynä näet paljon se tulisi maksamaan ja kun lisäät tuotteita koriin kaupassa näet myös siellä miten hinta koostuu kun heräteostos tulee tehtyä.

Etsimäsi tuote on tarjouksessa!

Näyttökuva 2015-01-16 kello 20.30.02Ostoslistaa nyt pääsääntöisesti käytetään päivittäistavarahankinnoissa, mutta voisihan listalle merkata vaikka tuote jonka voisi jossain välissä haluta ostaa.

Kun sitten kävelet kaupungilla niin kännykkä voisi ilmoittaa kun lähestyt kauppaa jossa tuotetta jonka olet merkannut löytyy hyllystä tai jopa että se on tarjouksessa!

Mitä sitten kaupat tästä hyötyvät?

Kaupat näkisivät tiedoista mitä tuotteita asiakkailla oli listalla jota ei kaupasta kuitenkaan ostettu. Eli joko tuotetta ei löytynyt tai sitten se on väärää merkkiä tai mallia.

Tämän lisäksi ostotottumusten mukaan applikaatio voisi esittää mainoksia eli tarjouksia kaupassa. Ottaisin mielelläni muutenkin näitä tarjouksia sähköisesti kuin paperisena postissa.

Pelillistäminen tässäkin voisi toimia. Vaikka ei olisi mitään bonuskorttia (onko vielä sellaisia kauppoja), niin applikaatio voisi palkita asiakkaan joka käy useasti kaupassa tai ostaa määrättyjä tuotteita.

Saisiko olla muuta?

Niin tässä nyt vain muutamia juttuja perusjuttujen lisäksi. Mutta mitä sinä kaipaisit ostoslistasovellukselta tai mitä ostoslistasovellusta sinä käytät ja mitkä ovat sen hyvät ja huonot puolet? Nakkaa tieto kommentteihin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>