Yksi tärkeä asia mikä tekee dashboardista luettavan ja ymmärrettävän on se, että KPI:lle on tavoitteet. Mutta mistä tavoitteet sitten näille saadaan? Kysytäänkö kaverilta vai vedetäänkö hatusta? Ei, vaan tavoitteet myös web-analytiikkaan saadaan yrityksen tavoitteista ja siitä mitä roolia web-sivusto pelaa yrityksen tuloksen kannalta.

Vuonna 2013 sain tehtäväksi tuottaa web-analytiikasta dashboard, jota seurattaisiin kuukausittain. Heti alkuun on todettava juuri se, että analytiikassa on tärkeää että sitä seurataan säännöllisesti. Tämä säännöllinen seuranta olikin toinen perusta mikä tekee luvusta KPI:n.

Tiedä mitä teit viime kesänä

No kyse ei ole nyt kauhuelokuvasta, vaan siitä mistä tavoitteita lähdetään rakentamaan. Katso omaa dataa viime vuodelta (kuinka monta liidiä web-sivusto tuotti) ja vertaa tätä sitten siihen kuinka paljon esimerkiksi kauppoja pitäisi tänä vuonna tehdä. Tästä käänteisesti saadaan rakennettua tavoitteet eri KPI alueille.

Niin ja mitkä ne KPI alueet oli? No tietysti

  • Reach = tavoitettavuus
  • Engage = sitoutuvuus
  • Activate = aktivointi
  • Nurture = nurturointi.

Torstaina 22.9. asiasta lisää

Olen mukana Elisan ja ASML:n tapahtumassa 22.9. ”Markkinoinnin 3 kulmaa kulmahuoneessa”. Puheenvuoroni kohdistuu juuri tähän REAN malliin ja miten se muutti minun käsitystä analytiikasta. Tule paikalle tai josko tapahtumasta nauhoite tulee niin laitetaan toki jakoon.

Tätä ennen voit laittaa jakoon tämän twiittauksen. Jatkoa aiheesta löydät täältä tapahtuman jälkeen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>